29-08-2009Sloop Dordsebrug per 1 september 2009

1 September wordt begonnen met de aanleg van een zogeheten ovonde in het centrum van het ons dorp. Deze ovonde zal in de plaats komen van onze Dordsebrug. De ovale rotonde moet voor het einde van het jaar in gebruik worden genomen.
Gemeente Emmen heeft om ruimtelijke redenen besloten om de betonnen brug te vervangen door een ovonde. De huidige verkeers- lichten belemmeren een goede doorstroming op de kruising en autobussen en vrachtwagens kunnen straks gemakkelijker draaien.
Ook het gevoel van sociaal onveilig rond en onder de brug heeft meegespeeld bij de plannenmakers. De brug ligt nu zeventig centimeter hoger dan de rest van het gebied. Over enkele maanden is alles vlak.
Fietsers kunnen gebruik maken van de ovonde op aparte paden aan de buiten- kant van de ovale rotonde.
Geschreven door: henk op: 31-08-2009 om 08:17 uur
wat een onzin dat de Dordsebrug
moet verdwijnen het laaste stukje geschiedenis van Klazienaveen
Geschreven door: yvonne op: 31-08-2009 om 14:20 uur
En waar moeten de fietsers langs, volgens mij wordt er niet echt aan hun veiligheid gedacht. Durfde nog wel onder de brug door, maar dit wordt een regelrechte ramp.!!!!
Zal een mooi zooitje worden in Klazienaveen de eerst komen de maanden
Geschreven door: IEMAND op: 31-08-2009 om 23:17 uur
GAAT DE SPORTSCHOOL ER OOK AF?? WIE WEET DAT
Geschreven door: Henry op: 01-09-2009 om 07:43 uur
"Ook het gevoel van sociaal onveilig rond en onder de brug heeft meegespeeld bij de plannenmakers", wat een onzin zeg! Alsof Klazienaveen gelijk gesteld wordt met criminele activiteiten als in Angeslo en Emmerhout.
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook jammer vind dat het laatste stukje nostalgie gaat verdwijnen. Voor zover daar echter nog sprake van was, sinds de komst van ons schip.
Het karkater als veen/kanaaldorp (zijn ook ruimtelijke redenen, beste plannenmakers!!!) is allang niet meer.... helaas.
Geschreven door: r op: 01-09-2009 om 09:09 uur
yessss eindelijk! niet meer lang wachten bij die stoplichten!!
Geschreven door: Linda op: 01-09-2009 om 13:46 uur
Ik ben blij dat de dordse brug plaats gaat maken voor een ovonde. De kruising was allang niet verkeersveilig meer, en al helemaal niet voor fietsers! Het was bijna geen doen met kleine kinderen vanuit het kruidenveld naar het centrum te fietsen en te moeten oversteken thv extention. De dordsebrug was ook niet meer berekend voor het verkeer wat hier gebruik van moest maken. Ik hoop dat de doorstroming straks beter en veiliger gaat worden.
En dat het dan nu even een puinhoop is, tja dat neem ik maar voor lief.
Geschreven door: Gefrustreerd op: 01-09-2009 om 17:04 uur
In een woord belachelijk.
De gemeente Emmen krijg haar zin, de Dordse brug had moeten blijven zoals al vele malen gezegd dat was het laatste stukje geschiedenis.
Jammer dat het er nu aan geloven moet.
Mijn vrouw die nog nooit in Klazienaveen was geweest wees direct op het gedeelte rond de brug dat dat zo mooi was, nu is het niet meer.
Breek het oude gemeente huis in Emmen maar af, heeft de vlieger vereniging weer een plekje.
Rest.In.Pieces
Geschreven door: teleurgesteld op: 01-09-2009 om 17:17 uur
Ik vind het jammer dat er een ovonde komt, want ik vind juist een ovonde voor fietsende kinderen gevaarlijker dan een stoplicht, waarbij de kinderen duidelijk zien kunnen wanneer ze (veilig) kunnen oversteken. Ben benieuwd of dat allemaal goed gaat, met name met fietsers. Verder heb ik nog nooit lange files bij de stoplichten gezien, alleen rond 17.00 uur en dat zal door de ovonde zeker niet gaan veranderen. En inderdaad, zonde dat er weer een stukje nostalgie verdwijnt........
Geschreven door: h.niezing op: 01-09-2009 om 21:00 uur
Gelukkig dat die "brug"wegggaat, want het was al lang geen brug meer,eidelijk een mooie binnenkomst van Klazienaveen. Verkeerstechnisch ook veel beter en veiliger, en wat denk van de onderhoudskosten van een verkeers-regelinstallatie, een ovonde is vele malen goedkoper. Plannen zijn al tijdens de Zuidenveld manifestatie ontstaan. Ook de stichting "Klazienaveen 2015"is een warm voorstander
Geschreven door: sander op: 01-09-2009 om 21:00 uur
zeer spijtig dat de brug weg gaat. en die ovonde wordt natuurlijk weer gebruikt als ovaal racebaan das pas gevaarlijk. zou de bandenstapels alvast klaar zetten.
Geschreven door: henk op: 01-09-2009 om 22:26 uur
de dordsebrug was veilig
noem me eens een datum op wanneer er een ongeluk is gebeurd
ja als er eentje door de rode licht reed
JA DAAR KAN DE DORDSEBRUG NIETS AAN DOEN
MENSELIJKE FOUT
MAAR DE REESBAAN WORDT NU KLAAR GEMAAKT
Geschreven door: moeder op: 02-09-2009 om 08:53 uur
Henk, geen kleine kinderen zeker die op de fiets naar school toe moeten? En ga eens vanaf het centrum op de fiets naar het kruidenveld toe als de scholen uit zijn? Gelukkig hebben de fietsers straks ten alle tijden voorrang.
De tijden veranderen en de verkeersdrukte neemt alleen maar toe.
Geschreven door: ook een moeder op: 02-09-2009 om 16:04 uur
Ook ik ben een moeder, maar maak me wel zorgen over mijn kinderen die straks fietsend vanaf de winkels naar het Kruidenveld moeten. Want ja.....fietsers hebben straks te allen tijde voorrang......maar denk je nou werkelijk dat kinderen die alleen fietsen (zeker als ze nog niet zo groot zijn, maar wel al groot genoeg om alleen naar school of sporthal te fietsen) voorrang krijgen van die automobilisten????? En aangezien er pas in groep 7 verkeersexamens worden gehouden, houd ik mijn hart vast voor al die fietsende kinderen. Nee, dan doe mij maar een overzichtelijk stoplicht...
Geschreven door: r op: 02-09-2009 om 18:38 uur
de dordsebrug was toch lelijk en verpauperd eerder was het misschien leuk voor jullie maar 't is geen gezicht dat stuk beton met dat onkruid er rond om heen, de stoplichten waren out-dated en waardeloos beter dat die ovonde er komt.
Geschreven door: M schumacher op: 03-09-2009 om 11:51 uur
Het zou mijn benieuwen wanneer de indy car 500 in klazienaveen een race gaat houden daar is de ovonde prima geschikt voor
Geschreven door: henk op: 03-09-2009 om 23:03 uur
bij de Dordsebrug is volgens mij nog geen kid of een enrstige ongeluk gebeurd
zie de kruising voor de Dordsebrug
bij de Brandweerkazerne daar gebeuren regelmatig ongelukken
dat er voetgangers worden aan gereden op de zebrapad fietser / scoters enz daar gebeurd niets
vertel mij wat ik ben zelf vader van 2 kids die fietsen ook alleen naar zwembad sportschool al jaren
ouders moeten kinderen zelf ook verkeer leren
nu is ineenkeer de Dordsebrug niet meer veilig wat een onzin
straks wordt het een mooie reesbaan
Geschreven door: opa op: 05-09-2009 om 09:05 uur
dat het centrum alle aandacht moet hebben de middenstand denkt toch alleen maar in euroos kijk naar die vieze linde bomen aan de meridiaan die verzieken al jaren het aanzien van de bouw want onderhoud is er niet en je hebt er het hele jaar gesmeer van.
Geschreven door: K op: 05-09-2009 om 19:12 uur
reactie op H. Nijzing.....
zeker ook ondernemer in Klazienaveen, stichting Klazienaveen 2015 bestaat ook alleen maar uit ondernemers zeker ?
kijk nu maar Klazienaveen 125 jaar wat wordt er georganiseerd een ouderwetse winkelweek hahahaha weer in het voordeel van de ondernemers in Klazienaveen maar wat wordt er voor of in het dorp zelf gedaan niets nul komma nul tenopzichte van andere dorpen die ook een langjarig bestaan hebben gehad word hier geen kloten gedaan
men moet die winkelweek gewoon niets gaan kopen hier in het dorp dan komen ze er wel achte
Geschreven door: klazienaveense op: 05-09-2009 om 20:40 uur
@ Kop:
ik vind de winkelweek anders wel heel gezellig hoor, ook voor de jeugd! Er wordt toch meer georganiseerd dan je denkt!
Domme opmerking om niets meer te kopen, wat wil je hier mee bereiken?
Geschreven door: jop op: 05-09-2009 om 21:38 uur
Als men toch eenmaal aan het slopen is in die omgeving kan men gelijk verder gaan met het SCHIP ha ha ha dat pas lachen
Geschreven door: henk op: 06-09-2009 om 00:20 uur
ga dan verder met slopen en maak het met als vroeger
gewoon de kanaal er weer in door laten lopen
de Trambrug er weer in
en wat zingen we dan JoeHoe
Geschreven door: Roef op: 06-09-2009 om 08:42 uur
De Trambrug hoort nu al jaren bij de Molenbuurt en zal daar ook blijven, trouwens men is momenteel druk bezig om de afgedankte Trambrug op te knappen het zal een parel van de Molenbuurt worden. Joehoe..
Geschreven door: Bartje op: 06-09-2009 om 16:59 uur
K. waar was je toen er mensen gezocht werden voor Klazienaveen 125???Winkelen in Emmen natuurlijk
Geschreven door: k-vener op: 20-09-2009 om 00:26 uur
Laten ze eerst maar eens die rotzooi opruimen op de plaats waar garage lanting heeft gestaan.
En ook ik ben van mening dat stoplichten veiliger zijn dan zo'n ovaaltje. Men heeft tegenwoordig ook de neiging om rotondes in het midden helemaal vol te bouwen zodat je racewagens niet kan zien aankomen. En je kan ook al een rotonde leasen voor reclame volgens mij, nou dan wordt het een echte blikvanger.
Ben bang dat het weggegooid geld wordt.
Geschreven door: bep brul op: 13-09-2009 om 21:41 uur
ik vindt het een mooie oplossing die ovonde je breekt niet meer je benen onder de brug door de hoogte verschil van de tegels je kijkt niet meer tegen die "glasbak" onder de brug en de rotzooi die onze jeugd daar achterlaat etc.etc.
volgens mij gaan de kinderen(en ouders) er ook op vooruit kunnen nu vlot oversteken want bij mijn weten kon je niet via de fietspad (bij de sportschool)de staat over.
aleen via de voetgangersovergang wat ook wel eens gevaar op zich mee bracht. en dat "nostalgie" mensen daar hebben we toch foto,s voor volgens mij hebben die mensen allemaal platte tv,s de luxe auto,s mobieltjes computers etc etc. we zitten vandaag de dag toch ook niet meer de hele dag voor de radio en rijden met de fiets en schrijven brieven met een veer. vertel mij niks over geschiedenis
/nostalgie ben zelf al een stukje geschiedenis/nostalgie/antiek met mijn leeftijd maar ga wel met de tijd mee en blijf niet in het verleden hangen maar geniet van de leuke en mooie dingen die nog komen
Geschreven door: bep brul op: 15-09-2009 om 16:35 uur
jawel hoor marie ik woon hier al 47 jaar met plezier van 60jaar en stond erbij toen de brug gebouwd werd moet er wel bij zeggen dat het in het begin veel leuker en gezelliger was als nu
Geschreven door: Linda op: 15-09-2009 om 17:41 uur
Wwet niet of de tijd van toen gezelliger was als nu, wel dat men eerder wel gemoedelijker was en niet zo egoistisch als de mensen nu. Mensen leven nu veel meer op zichzelf, houden weinig rekening meer met een ander.
Geschreven door: bep brul op: 15-09-2009 om 19:18 uur
ben het helemaal met je eens Linda
Geschreven door: Gea op: 17-10-2009 om 17:45 uur
Voor het einde van het jaar moet het ovaaltje klaar zijn, vraag me af of ze dat redden.
Als de vorst in de grond slaat ligt het allemaal stil.
Raar dat zulke projecten altijd ver na de zomervakantie moeten beginnen.
Vraag me ook af of het wel veiliger is, zo'n ovaaltje neigt toch tot racen en maakt het fietsen voor kinderen en ouderen onveilig. Kijk maar naar gewone rotondes, als fietser ben je niet in tel!
Kortom, de toekomst moet het leren of het wel veiliger is.
Nu is het een grote chaos in het centrum met die omleidingen dwars door het centrum en voor schoolgaande kinderen en ouderen helemaal!!!!!
Dat de markt op zaterdag gewoon doorgaat en het verkeer nog meer vast zet is helemaal niet normaal!!
Konden ze niet voor een paar maanden uitwijken naar het marktplein, was een stuk veiliger geweest!!
Geschreven door: schuddebuikje op: 18-10-2009 om 22:41 uur
ik vind het echt zoooon onzin dat de brug gesloopt is.
heeft de gemeente geld teveel ofzo?
laat ze geld steken in iets voor jongeren ofzo. jongeren hebben bijna geen plaats waar ze kunnen zitten.
als we bij iemand thuis gaan zitten met een paar dan hebben we politie aan de deur vanwege 'overlastt'. zitten we in het centrum hebben we er politie staan omdat we in groepsverband staan, en dat terwijl er wel atijd een groep hanggroepouderen rondhangt en dat is geen probleem. laat de politie ook is achter boeven aan gaan zitten in plaats van achter de jeugd. tuuurlijk zijn er jongeren die overlast veroorzaken of stelen, maar ouderen of volwassenen doen het net zo goed maar daar hoor je nooit wat van.
Maar verder over de brug; wat was er nou zo erg aan dat het veranderd moet worden? de drukte kan het niet zijn. dat het gevaarlijk is kan het ook niet zijn, want zover ik weet is er nog nooit of weinig ongelukken gebeurt. ik denk dat het nu juist erger word. vooral voor fietsers ect.
plus dat voor bijna alle klazienaveeners en mensen uit de omgeving de brug iets heel belangrijks is. zoveel mensen waren tegen de sloopp van de brug en toch is het door gegaan.
En voor de mensen die vinden dat de brug er lelijk en verrot uitzag; ze hadden het dan toch beter even mooi kunnen schilderen, er een prullebak neer zetten en de planten daaronder een beetje bijhouden! dat is bovendien veeel goedkoper dan dat waar ze nu mee bezig zijn.
en dat van sosiale onveiligheid vind ik al helemaal belachelijk.
Geschreven door: @schuddebuikje op: 23-10-2009 om 11:45 uur
Blijkbaar ben je niet zo onschuldig als je je voordoet. Verder is het absoluut geen onzin dat de Dordsebrug er uit is. Dat ding was niet berekend op zo'n grote verkeerstoestroom als tegenwoordig het geval is. Tevens is de ovonde ook nog eens een keer veiliger.
Vraag alle ouders van kinderen maar eens wat ze van de Dordsebrug vinden. Ben je er al eens op een willekeurig avond langsgekomen? Een normaal mens durft daar niet eens meer onder door te fietsen omdat al die drugsverslaafden daar staan.
Dus ik ben blij dat dat lelijke achterhaalde kreng eindelijk eens weg is!
Geschreven door: Erik. op: 24-10-2009 om 17:01 uur
Ik ben blij dat die oude brug weg is.volledig ongeschikt voor de verkeersdrukte die we nu in klazienaveen kennen. En al dat gedoe over hoe mooi die brug was en weet ik wat niet meer.. Ik heb alleen maar van heel veel oudere mensen gehoord dat de rommel rond en onder de brug een doorn in het oog was. Dus nieuwe tijden nieuwe dingen zoals hier boven ook reeds staat.... of rijdt de politie hier ook nog op wilde zwijnen?
De jongere ouderen en hun kinderen moeten nu verder in dit veendorp en hebben andere eisen,wensen en meningen dan ten tijde van de bouw van de brug. Toen was er nog scheepvaart die is in ons dorp uitgestorven dus daar hoeven we geen kanaal en brug meer voor te hebben.Wat betreft de racebaan grote onzin dat gebeurt nu ook niet bij de pollux.
Ik ben blij met de veranderingen.
Erik.
Geschreven door: rika op: 01-11-2009 om 19:09 uur
Beste mensen ,laten we niet direct een oordeel geven over de veranderingen die plaats vinden om en nabij de dordse brug.ik zelf heb er geen moeite mee en ik hoop dat u met mij wacht tot alles klaar is, dan kijkt u er misschien heel anders tegen aan.
Geschreven door: Gea op: 01-11-2009 om 21:00 uur
WANNEER KOMT ER NU EENS EEN PARKEERVERBOD VOOR DE ACTION!!!!!
Geschreven door: linda op: 02-11-2009 om 04:19 uur
Gea, als je naar de borden kijkt is er al heel lang een parkeerverbod, net als in de rest van het centrum aan de kant van de weg.Maar mensen negeren het en de politie doet er niet al te veel op.....
Geschreven door: Gea op: 20-11-2009 om 22:17 uur
Dank je linda.......nooit gezien dat bord!!! Trouwens, laat de politie daar dan maar eens wat bonnen gaan uitdelen dan........kunnen ze de staatskas nog meer spekken:D
Geschreven door: bezorgde moeder op: 04-12-2009 om 21:25 uur
Nou mensen, nu is de ovonde klaar en wat vindt u er van? Ik blijf bij mijn mening, dat het er voor de fietsers niet op vooruit is gegaan. Enneh....fietsers te allen tijde voorrang op de ovonde???? Nee dus.....al die kleine haaientandjes al op het fietspad al zien staan? Geen voorrang dus voor fietsers. Hou mijn hart vast voor de kinderen die straks over de ovonde naar het Kruidenveld moeten. Tja, maar ik zal wel weer ouderwets zijn als ik de veiligheid van mijn kinderen boven het genot van de doorstroming van de auto's stel......
Geschreven door: Linda op: 05-12-2009 om 22:04 uur
Je hebt gelijk moeder, de fietsers hebben inderdaad geen voorrang meer. Maar het is wel zo uitgelegd tijdens de presentatie. En dit valt me nu zo tegen.....Ik was zo voor de ovonde, dit had ik echter niet verwacht. De kids moeten straks met de fiets aan de hand het zebrapad op, dan hebben ze wel voorrang.....
Geschreven door: bezorgde moeder op: 06-12-2009 om 17:44 uur
Tja, blijkt wel weer dat je niet alles moet geloven wat ze je vertellen.......zeker niet als diegene die de presentatie geeft voor de komst van de ovonde is.....erg naïef. En met de fiets aan de hand over het zebrapad gaat niet werken, zoals ik uit ervaring weet. Probeer dat maar eens te doen bij de oversteek van de Brugstraat naar het Kruidenveld.....ik zou er als kind niet op vertrouwen dat de automobilisten voor je stoppen.......Heel erg jammer dat de laatste kindveilige kruising in Klazienaveen nu ook weg is....
Geschreven door: emco figuur op: 20-12-2009 om 17:19 uur
Het is een vebetering.
de hangouderen staan er ook altijd mooi te kijken niemand heeft ergens last van !
dus in mijn ogen verbetering.
Geschreven door: Gea op: 27-12-2009 om 00:52 uur
Nu nog even verkeerslichten na het ovaaltje, richting Emmen, bij de brugstraat, voor de kinderen, ben ik voor, en het verkeer zit weer muurvast, zoals bij de verkeerslichten Nieuw-Dordrecht, op de weg naar Emmen.Daar is ook nog een bushalte geplaatst.......lol...wat is de provincie en de gemeente Emmen toch slim.
Geschreven door: VUTTER op: 26-01-2010 om 18:17 uur
al dat gezeur hier bezorgde moeders bla bla fietsen geen voorang ,,HALLO BEZORGDE MOEDERS,, als je nou gewoon afstapt als ht druk is en je loopt over ht zebrapad ,,altijd voorrang, BEN BLIJ DAT DIE ZOOI WEG IS
Geschreven door: Klazienavener 63 op: 26-01-2010 om 19:10 uur
ja hoor ,,DE ERKENDE OVERLEGPARTNERS,, Er zijn weer een paar die vinden dat de brugleuning weer terug moet op de ovonde kun je echt niks anders bedenken O,ZONDE WEL EENS GEVRAAGD OF IDERÈÈN ER ZO OVER DENKT
Geschreven door: geen VUTTER op: 19-02-2010 om 08:51 uur
Die VUTTER heeft blijkbaar voldoende tijd om bij het zebrapad te wachten totdat een auto zo vriendelijk is om je eindelijk voor te laten gaan. Ik heb inmiddels met mijn kinderen staan te wachten voor het zebrapad en mooi dat ik geen voorrang kreeg! Altijd voorrang, jaja. Ik wil best even wachten, maar voor de kinderen is het gewoon onduidelijk: ze hebben voorrang, maar moeten maar afwachten of ze dat ook krijgen....... Trouwens, al gezien hoe lang de rij was op de Dordsedijk toen het 's ochtends wat slechter weer was? Hoezo goede doorstroming?
Geschreven door: ik op: 28-06-2010 om 13:51 uur
niet zeiken het word HOPELIJK ooit nog eens mooi
Geschreven door: bladieblabla. op: 27-07-2010 om 19:36 uur
geef mij de dordsebrug maar weer terug. Dat was tenminste een stukje écht klazienaveen, en veiliger dan nu.
Geschreven door: pffffffffffffff.....oke.....pff....pfff....pfffffffff op: 04-09-2010 om 02:25 uur
De doorstroming is nu vele malen beter als de stoplichten in combinatie met de dortsebrug (in duitsland zouden ze dit thalbrucke Dort noemen omdat er geen water onder doorloopt.) Hierboven wordt over een stukje echt Klazienaveen gesproken ja, echt Klazienaveens is zelf niets doen zeiken over een ander, vroeger is heilig en de toekomst bestaat niet. Wordt eens wakker.
Uw reactie op dit artikel:
Overig nieuws:
24-11-2009
Speedy wordt actief in Zuidoost-Drenthe.
08-10-2009
Paranormale avond
14-09-2009
Justin Verschoor Nederlands kampioen witvissen
08-09-2009
Wijziging verkeerssituatie in centrum Klazienaveen
02-09-2009
Tjoba Dames in 1e ronde Nationale Volleybalbeker
02-09-2009
Nieuwe column online
29-08-2009
oudergespreks groepen ADHD-PDD-nos gaan weer van start
29-08-2009
Sloop Dordsebrug per 1 september 2009